Uncategorized

Hamilelikte B12 Vitamini

Hamilelikte B12 Vitamini

B12 vitamini özellikle hayvansal dokularda bulunan, birçok metabolizma faaliyetlerinde koenzim görevi yapan bir vitamindir. Doğru sindirim için gerekli olduğu gibi aneminin önlenmesi ve doğurganlığın sağlanması gibi geniş bir yelpazede vücut için gereklidir. Hamilelik öncesinde ihtiyaç duyulduğu gibi hamilelik süresince de çok önemli bir vitamindir. Özellikle bebeğin sinir gelişimi için çok önemli bir etkendir. B12 eksikliği yaşayan annelerin bebeklerinde sinir hastalığı görülme riski 5 kat artmaktadır. B12 eksikliği genel olarak iki nedene bağlı olabilir; yetersiz beslenme diğeri ise mide yüzeyinden B12 emiliminin tam yapılamaması. Eğer hamilelik öncesinde teşhis koyulursa B12 iğnesi ile eksiklik kapatılabilir ve uygun diyet ile sorun ortadan kaldırılabilir. B12 vitamini açısından zengin besinler arasında ciğer, kırmızı et, balık, yumurta, süt, kabuklu deniz canlıları sayılabilir. Bunlardan bir kısmı yüksek kalori içerdiği için kullanımında aşırıya kaçmamak gerekebilir. B12’nin vücuttan emiliminde sorun varsa anne adayının ülser/gastrit tedavisinde kullanılan anti-asitlerden kullanıp kullanmadığı, kullanıyorsa bu ilacın kesilmesi önerilmektedir. Yine bazı antibiyotikler de B12 emilimini olumsuz olarak etkilemektedir. Hamile kadınlarda günlük B12 tüketimi 2.6 mikrogram olarak önerilir. Emziren annelerde bu rakam 2.8 mikrogram civarındadır. Örnek diyet: Günlük B12 ihtiyacının: 100 gram uskumru 3 katını, 100 gram somon 3 katını, 100 gram ton yaklaşık 2 katını, 100 gram lüfer ise %100’ünü, 100 gram pişmiş kuzu ciğeri 13 katını, 100 gram sığır eti %60-100’ünü, 100 gram kuzu pirzola %50’sini, 100 gram beyaz peynir %28’ini, 100 gram yumurta %33’ünü karşılar.