blog

Gebelikte Beslenme

Gebelikte Beslenme

A VİTAMİNİ

Vitamin A, tüm canlılarda çok önemli bir vitamindir. Hücreyi koruma, üreme, bağışıklık sistemi ve görme için gereklidir. Bu gereklilik, özellikle büyüme ve doku gelişiminin hızlı olduğu hamilelik, bebeklik ve erken çocukluk dönemlerinde ise daha da artar. A vitamini gereksinimi özellikle hamileliğin ilk 3 ayında daha fazladır. Bu dönemde A vitamininin yetersiz tüketilmesi de düşüklere ve doğumsal anomalilere neden olur. Yine yetersiz A vitamininin hamileliğin son 3 ayında gece körlüğü oluşturduğu, fakat bu sorunun genellikle doğumdan sonra kendiliğinden kaybolduğu belirlenmiştir.

D VİTAMİNİ      

Hamilelikte D vitamini tüketimini aşırı veya yetersiz olması doğumsal anomalilere zeka geriliğine neden olabilir. Bu neden ile D vitamini tüketiminin yeterli miktarda olması çok önemlidir.

FOLİK ASİT

Anne adayının folik asit içeren multivitamin ve mineralleri hamilelik öncesi ya da hamileliğin ilk 3 ayı boyunca kullanmaya başlaması çocuğun zeka gelişimi ise üzerine olumlu etki sağlar. Folik asit bebeğin beyin ve omurilik oluşumu için gerekli bir B vitamini çeşididir. Hamilelik dönemin de folik asit demir ve D vitamini gereksinimi iki katma çıkar. Hamile bir kadının yeterli oranda folik asit alabilmesi için yaklaşık olarak günde 20 tabak brokoli, 39 tabak bezelye, 34 adet yumurta ya da 54 dilim ekmek yemesi gerekir. Yani normal beslenme düzenin de yeterli miktar da folik asit alınması mümkün değildir. Vücutta depolanabilen bir vitamin çeşidi olmadığı için mutlaka hamilelikten önce ve hamileliğin ilk 3 ayın da takviye edilmesi gerekir. Dünya Sağlık Örgütü (WHO) hamilelik öncesi ve hamilelik sonrası annenin alması gereken folik asit ihtiyacını gün de 0.4 ile 0.8 miligram olarak belirler. TÜBİTAK’ın yapmış olduğu bir araştırmaya göre ülkemizde hamile 100 kadından 60’mda folik asit eksikliği görülüyor. Oysa folik asit içeren besinleri günlük besin tüketimimizde bolca kullanmaktayız. Yumurta, süt, ananas,kuşkonmaz,bezelye, brokoli, karnabahar ve mısır gibi besinler folik asit içeriği yüksek olan besinlerdir.


Hamilelik sürecinde yetersiz ve dengesiz beslenmenin anne sağlığına etkileri:

Osteomalasia: Kemik dokusunun yumuşaması ve kolay kırılabilir bir hale gelmesidir. Bebeğe anneden kalsiyum depo edilmesi, annenin kalsiyuma olan gereksinimini arttırır. Anne adayı yetersiz beslendiğinde kemik dokusunun yapımı ve sağlığı için gerekli olan kalsiyum, fosfor gibi mineralleri tüketmezse, yetersiz beslenmenin yanı sıra D vitamini kaynağı olan güneş ışınlarından da yararlanamaz ise kemiklerinden kalsiyum ve fosfor çekilir. Kemik dokusunun yapısı bozulur, erken deforme olur. Kemiklerden minerallerin çekilmesi sonucunda diş çürüklükleri ve osteomalasia gibi kemik hastalıkları oluşur. Kalsiyum tüketimi ile sorunlu hamilelik arasında doğrudan bir ilişki belirlenmemiş olmasına rağmen özellikle; 25 yaşın altındaki hamilelerde, yetersiz kalsiyum alımının annede ileri yaşlarda kemik erimelerine ve deformasyonlarma neden olabileceği düşünülür. Ayrıca hipertansiyonu olan hamilelere günlük diyetlerine kalsiyum eklendiğinde tansiyonun düştüğü tespit edilmiştir. Fakat; hamilelikte fazla miktarda kalsiyum tüketimi böbrek taşları riskini ve idrar yolları enfeksiyonlarını arttırır. Ayrıca demir, çinko, magnezyum gibi bazı minerallerin de emilimlerini olumsuz etkileyerek bu minerallerin kullanılmadan dışarı atılmasına neden olabileceği bilinir. Bu nedenle hamilelik döneminde eklenecek kalsiyumun gün içerisinde hangi besinlerle beraber tüketildiğine ve tüketim zamanına çok dikkat etmek ve gerekirse bir diyetisyenle beraber programlamak gereklidir.