blog

Hamilelikte Yatış Şekli

Hamilelikte Yatış Şekli

Hamilelik sürecinde birçok zorluk anne adayının karşısına çıkabilir. Bunlardan bir tanesi de “uyku” ve “hamilelikte yatış şekli”dir.

Hamilelik öncesi uykuya dalmak için edindiğiniz alışkanlıkları devam ettirebilirsiniz. İlk 3 ay yatış şekli çok büyük önem arz etmeyecektir. Sonrasında bebeğin anne karnındaki gelişimi hızlanacağından kan akışının sürekliliği daha da önem kazanacaktır.

Vücudun sağ tarafına yakın taraftan vena cava adı verilen vücudun en büyük toplar damarı geçmektedir. Uyku pozisyonu olarak sağ tarafına yatmak bu damara baskı yapacağından, vücutta dolaşan kanın kalbe geri dönüşü de zorlanacaktır. Bu durum beraberinde dolaşım sistemi başta olmak üzere sindirim ve solunum sisteminde de sıkıntılara yol açabilir. Vücutta ödem oluşumu, nefes almada zorluk, sırt ağrıları, basurlarda artma gibi problemler görülebilir.

Hamilelik sırasında yüz üstü yatmak durum itibariyle oldukça zordur. Zaten bu yatış pozisyonu hem anne için rahatsızdır hem de bebeğe maksimum baskı yapacağı için bebek için sakıncalıdır. Özellikle ilk 3 ay yüzüstü yatmak ölü doğum oranını arttırır.

Sırt üstü yatmak sağ tarafa yatmaya benzer problemler yaratabilir. Zaten 3. trimesterdan sonra anneye oldukça sıkıntı veren bu pozisyon, anne tarafından tercih edilmeyecektir. Hatta anne uyku sırasında sırt üstü pozisyona geldiğinde kendiliğinden uyanıp pozisyon değiştirmek isteyebilir.

Uyku sırasında bu pozisyona geldiğini fark eden anne paniğe kapılmamalıdır. Uyku sırasında pozisyon birçok kez değişecektir.

Anne adayı için en uygun yatış pozisyonu sol tarafına döndüğü, bacaklarını kırıp iki bacak arasına yastık aldığı pozisyondur. Bu durumda hem anne vücudundaki kan akışı en verimli şekilde olacaktır hem de plasenta pozisyonu bebeğe rahat bir alan sağlayacaktır. Ayrıca bebeğin hafif sola kayması anne karaciğerini rahatlatacak, böbreklerdeki baskı azalacaktır. Annenin sola yattığı pozisyonda yumuşak bir battaniye ile sırtın desteklenmesi de anneye rahatlık sağlayacaktır.

Hamilelik öncesinde anne adayının alışık olduğu uyuma pozisyonu sağ tarafa yatmak, yüz üstü ya da sırt üstü pozisyonlar ise hamilelik öncesi ya da ilk aylarda sola yatma alışkanlığı kazanması önemli olacaktır.

Ayrıca anne adayının kolay uykuya dalabilmesi için gece ılık süt içilmesi, uyku öncesi ılık bir banyo, her gün aynı saatte yatıp aynı saatte kalkma alışkanlığının edinilmesi ve gün içerisinde açık havada kendini fazla yormadan yürüyüş yapması önerilmektedir.